Social media bij overlijden
๐๐๐ญ ๐ ๐๐๐๐ฎ๐ซ๐ญ ๐๐ซ ๐ฆ๐๐ญ ๐ฃ๐จ๐ฎ๐ฐ ๐ฌ๐จ๐๐ข๐๐ฅ–๐ฆ๐๐๐ข๐–๐๐๐๐จ๐ฎ๐ง๐ญ๐ฌ ๐ง๐ ๐ฃ๐ ๐จ๐ฏ๐๐ซ๐ฅ๐ข๐ฃ๐๐๐ง?
Zeventig procent van de Nederlanders heeft niets geregeld met wat er met hun Facebook-, Instagram- of LinkedInaccount gebeurt na hun overlijden. Waarom is het belangrijk om dit te regelen en hoe doe je dat?
Nabestaanden weten vaak niet wat ze met de social–media–accounts van overledenen aan moeten. Het kan best lastig zijn wanneer er meldingen op bijvoorbeeld Facebook voorbij komen waarin een overledene wordt genoemd of gevraagd wordt hem te feliciteren met zijn verjaardag. Maar het kan ook een positieve kant met zich meebrengen als het account van de overledene nog een tijdlang zichtbaar is. Het kan troost bieden, waardoor niet iedereen meteen wil overgaan tot het opheffen van een account. Het is in ieder geval aan te raden om vooraf dit soort dingen vast te leggen. Het kan namelijk best ingewikkeld zijn als de nabestaanden de inloggegevens niet hebben of als er ruzie ontstaat over het al dan niet voort laten gaan van het social–media–account.
๐๐๐ง ๐ฉ๐๐๐ซ ๐ซ๐ข๐๐ก๐ญ๐ฅ๐ข๐ฃ๐ง๐๐ง:
S๐จ๐๐ข๐๐ฅ ๐ฆ๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐จ๐ฎ๐ง๐ญ ๐ฏ๐๐ซ๐ฐ๐ข๐ฃ๐๐๐ซ๐๐ง ๐จ๐ ๐๐๐ง๐ฉ๐๐ฌ๐ฌ๐๐ง
De meeste mensen hebben nog niet vastgelegd wat er moet gebeuren met de social-media-accounts na hun overlijden. Je kunt dan het account opheffen, de herdenkingsstatus geven of het voorlopig laten zoals het is. Hoe je het account kunt aanpassen kun je op de verschillende kanalen lezen van het betreffende social medium.